tisdag 21 juli 2015

Hej tisdag!

Jahapp, då var vi på hemmaplan igen. Fredriks semester har gått mer än lovligt fort trots att han haft en vecka mer än han brukar. Det kändes extra tungt att lämna stugan i söndags trots att jag vet att jag kan vara där igen på max 40 minuter om jag så vill men det blir ju inte samma sak när inte hela familjen är med.

Vår stugsommar har bestått av en hel del målande, snickrande och kaffedrickande förstås. Det som jag njutit av allra mest är ändå att jag äntligen kommit mig för att ordna så att jag kunnat färga garn. Första gången jag testade garnfärgning var när jag gick på Folkhögskolan i Kalix och har sedan dess velat pröva det igen. I pysselbodan i stugan passar det bra att joxa med sånt här eftersom det inte doftar särskilt gott så jag har inte velat göra det hemma i köket. Doften uppskattades dessvärre inte av pysselbodans andra innehavare, Oskar. Garnet jag färgade var vitt 3-trådigt ullgarn och färgpulvret beställde jag från Zenit. Efter tips på nätet valde jag färgerna blå, briljantröd, briljantgul och grå (den gråa användes dock inte alls) och blandade färgerna till nya färger. Det var lika spännande varje gång att se vilken nyans det blev.

Första färgen ut blev grönt. 


Här är så gott som hela resultatet av mina ansträngningar vid garngrytan.
Just den här härvan är jag lite extra nöjd med. Måste hitta något riktigt bra projekt att sticka /virka av det här garnet. 
Nu gäller det bara att sticka/virka upp alla dessa garner så att jag får färga nya. Dessvärre har jag blivit tvungen att ta ett tungt beslut, semesterns alla timmar med stickor och virknålar i händerna har satt sina spår i mina axlar. De kommer allt närmare öronen och armarna blir allt kortare, musklerna i nacken har rullat ihop sig till en lite boll och det gör ONT. Hittills har jag tagit en  Treo och stickat vidare men jag vet ju att det inte är hållbart i längden så nu har jag gett mig själv stick- och virkförbud i 3 dagar. Frågan är bara vad jag ska hitta på att göra fram tills dess...

Det löser sig nog, jag kan ju börja med att leta fram kameran så att jag kan visa bilder från vår resa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar